« 『ALWAYS~三丁目の夕日』 | Main | 寄せ植え »

2006.09.07

『9条どうでしょう』

オンライン書店ビーケーワン:9条どうでしょう

だいぶ前に買っていた内田樹先生共著の『9条どうでしょう』 毎日新聞社、積んだままになっていたら、ヤヤーさんから読みましょうとお誘いを受けたので、早速読んでみた。憲法9条について書かれた本だから、ちょっと敬遠していたのだけど、予想と違ってとても面白かった。

トップバッターは内田先生。普段ブログにも書かれているとおり、切れ味鋭い論理の展開にはただ敬服するばかりだった。

先生の畏友平川克美さんのものはオーソドックスでごく真っ当な主張、作家の小田嶋隆さんのは持ち味のユーモアが溢れていて面白かった。そんな中で最も印象に残ったのが、映画評論家の町山智浩さんの文章だった。

町山さんは兵隊オタクだそうで、自衛隊に体験入隊して自衛隊の本を作ったり、サバイバル・スクールに入学したりしたそうだ。そして、戦争は男の本能だと言い切る。平和な時代にあっても、男は『宇宙戦艦ヤマト』や『機動戦士ガンダム』などのアニメやゲームを通じて、戦争を求めずにはいられないものだと。

しかし、町山さんは、そうではあるけれども、九条の扱いには慎重であるべしと言う。なぜなら、日本国憲法には改正への歯止めがないから、日本がやがて暴走する危険性も考えられるから。そして、「もし、九条を改正し、自衛隊を軍隊にしたら、近隣諸国との関係はたちまち緊張することになるだろう。国家保安のための九条改正と言いながら、実際はわざわざ戦争の危機を呼ぶことになる」と述べる。そして、「せめて改憲に賛成した人は、自分で兵役について欲しいものである。」とも。

以上、乱暴に要約したけど、全体として非常に説得力のある文章だった。オカダも、九条を今わざわざ改正する必要はないなと感じた。

そして最後に、アメリカで7年暮らした経験から町山さんは言う。「日本は全然ダメじゃない」と。そのことをもっと冷静に考えてみるべきだろう。

Goeikan01

先日トライアスロンを見に行ったとき、たまたま沖を海上自衛隊の艦艇が4隻通過していった。これはそのうちの1隻。自衛隊員のみなさんが実戦で活躍するようなことが、これから先もずっとないといいなあ。

|

« 『ALWAYS~三丁目の夕日』 | Main | 寄せ植え »

Comments

TBありがとうございました♪
さすがです。わたしじゃこんなにうまくまとめ切れません。
というか、ネタがバレないように書きたいのですよ。
中身を書かずに読みたくなるような文章にしたいのですけどねえ。

それにしても町山さんの論考はピカ一でした。
理屈っぽいわたしには、こうしていちいち理由を説明されると至極納得がいくんです。そういう意味では内田先生の話もわかりやすいです。
憲法そのものは、変えちゃいけないことが既に前文に織り込まれているんです。
その抑止力は、国民が行使しなくちゃいけないですよね。
国がおかしな方向に走り出したと感じたとき、それを止めるために憲法があるのですから。
それを使うのは、わたしたちなのですから。

Posted by: ヤヤー | 2006.09.07 at 11:06 PM

ヤヤーさん、こんばんは。

>というか、ネタがバレないように書きたいのですよ。
>中身を書かずに読みたくなるような文章にしたいのですけどねえ。

なるほど、こういう論文についても気を使ってるんですね。映画や小説を除いて、オカダはそこまで考えてませんでした。さすが、アマゾンのベスト500レビュアーだけのことはありますね。

しかし、このまま安倍さんが総理になると、9条改正も視野に入ってきそうで心配です。どうなることやら。

Posted by: オカダ | 2006.09.08 at 07:09 PM

You've made some decent points there. I checked on the web for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this site.

Posted by: best dating sites | 2014.12.02 at 01:59 PM

After looking at a handful of the blog articles on your web page, I honestly appreciate your technique of writing a blog. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please visit my web site as well and let me know what you think.

Posted by: minecraft free download | 2015.02.14 at 05:33 PM

Hi there to all, how is everything, I think every one is getting more from this website, and your views are fastidious for new visitors.

Posted by: รับ ผลิต ครีม หน้า ใส | 2015.08.08 at 11:28 PM

What you posted made a lot of sense. However, think about this, suppose you added a little information? I am not suggesting your content isn't solid., however what if you added a post title that makes people desire more? I mean 『9条どうでしょう』: 岡田昇の研究室 is kinda vanilla. You could peek at Yahoo's front page and see how they create news headlines to get viewers interested. You might add a related video or a picture or two to get people interested about everything've written. Just my opinion, it could make your posts a little bit more interesting.

Posted by: กระเป๋ากล้อง | 2015.08.21 at 02:00 PM

Hi, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

Posted by: lasertest | 2015.09.19 at 05:48 AM

Thank you for some other informative web site. The place else may just I am getting that type of information written in such an ideal way? I've a challenge that I am simply now operating on, and I've been at the look out for such information.

Posted by: เคล็ดลับนางฟ้า | 2015.10.08 at 01:40 AM

Greate article. Keep writing such kind of information on your site. Im really impressed by it. Hi there, You've performed an incredible job. I will certainly digg it and in my view suggest to my friends. I'm sure they will be benefited from this web site.

Posted by: อยากผิวขาว | 2015.10.26 at 02:02 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/84752/11798734

Listed below are links to weblogs that reference 『9条どうでしょう』:

» うへえ。 [おかめはちもく。]
これってば、べらぼうに面白いじゃないの。 というか、わたしが聞きたい話が書いてある。 わたしがこうだったらいいなと憲法に対して思うことが書いてある。 だからって、全てのひとが良いと言うとは思えないんだけれども。 四人の書き手には、わたしのアタマの中を覗ける..... [Read More]

Tracked on 2006.09.07 at 10:57 PM

« 『ALWAYS~三丁目の夕日』 | Main | 寄せ植え »