« 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド、その2 | Main | 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド、その4 »

2007.02.16

マッコイ・タイナー ライヴ・アット・ブルーノート東京

Bluenote

次に向かった先は、南青山にあるジャズクラブ「ブルーノート東京」。

Bluenote2

地下2階にあるフロアーは、約300人が入れる大きなところだった。そこでは、受付した順番にフロア係の人が席に案内してくれた。

最初に示されたのは、ステージに向かって左側後方の、ピアニストの背中しか見えない席だった。それで連れの友だちが、「初めてなんで、全体の雰囲気がわかる席をお願いします」と言ってくれた。するとフロア係さんは、ステージに向かって右側の、ドラムのほぼ正面、ピアニストの顔もよくわかるすごくいい席に案内してくれた。そこでも初めは、他のお客さんとの間になりますが、ということだったのだけど、「あ、端が空いてますね」ということで、4人がけのテーブルの一番後方にゆったり座ることができた。

最初いい席に案内してもらえなかったのは、男2人連れで、あまりいい客に見えなかったのだろうなあ(笑)。はっきりと主張してくれた友だちに感謝。一つ勉強になった。

この店では、「ニューヨーク・キュイジーヌ」スタイルのちゃんとした食事を楽しむことができるのだけど、お値段の方も立派なので(笑)、次の予定もある我々は、「バス ペール エール」というビールを飲み、「ヌーボー・サンド」や「ポーク・ポコ」といった軽食を食べながら、演奏を楽しんだ。

今夜の出演アーチストは、マッコイ・タイナー ピアノトリオ。マッコイ・タイナーは、ジョン・コルトレーン・カルテットに在籍していたことで有名になったピアニストで、15歳の頃から演奏活動を始め、68歳の今まで現役で第一線で活躍いている名ピアニスト。

マッコイは、まだまだ現役バリバリという感じで、パンフと違って顔がかなり痩せていたのが気になったけど、そのピアノは若いときと変わらず非常に力強くてダイナミック、なおかつソロのバラードの曲での音はとても華麗だった。

ベースのジェラルド・キャノンは、高音から低音まで渾身の力でプレイしていて、2人の大ベテランをうまく支えながら弾いている姿が印象的だった。

ドラムスのエリック・グラヴァッドは、パワフルかつものすごいスピードのスティック捌きで、その迫力あるサウンドに、、ただただ圧倒されるのみだった。

マッコイは1曲目と2曲目の間に曲紹介とメンバー紹介、最後の曲の前にもう1度メンバー紹介をしたのみで、約80分間非常に白熱した演奏を途切れることなく繰り広げてくれて、非常に充実したひとときだった。

演奏が終わった後、ベースのジェラルドがオカダの脇の通路を通ったので、「Excellent!」と声をかけたら、「Thank you」と応えて握手をしてくれた。その掌には、「おつかれさま。これで一杯やってくれ」という気持ちを込めて、おひねりを仕込んでおいたのだけど、ジェラルドは一瞬怪訝そうな顔をした後受け取ってくれて、よかった。

何か、地方ではできない体験をしたいと思ってぴあのサイトを検索したらこの公演があるのを見つけて、すぐメールで予約した。店の予約リストでは一番最後に載っていて、ギリギリだったようだ。いいクラブで、マッコイの素晴らしい演奏を聴くことができて、本当にいい経験だできてよかった。

|

« 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド、その2 | Main | 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド、その4 »

Comments

わお!
オカダさんやりますねえ♪
でも、夜のお相手として誘われたのかと思ったのかも。

それにしても、ホントに充実した旅行だったんですね。
ブルーノートかぁ。
いいなぁ・・・。
でも、そこよりもっと行きたいところがわたしにはあるのだ。
そのうち記事にしますね。オカダさんのお住まいの近く、です。

Posted by: ヤヤー | 2007.02.16 at 09:23 PM

オカダさん こんばんは。
お目当ての音楽をきくために東京へ・・・うーん♪ オトナの旅ですね。ステキです。

そういえば、前も「がんばっていきまっしょい」関係でしたか、オカダさんはみんなの前で何か叫んだんでしたよね。なかなかできることじゃないですが、すごく良かったときって本人に伝えたいですよねー。

Posted by: ciao* | 2007.02.17 at 11:45 PM

ヤヤーさん、こんばんは。

>でも、夜のお相手として誘われたのかと思ったのかも。
そうだったのかも。もしかしてタイプだったとか(笑)。

>それにしても、ホントに充実した旅行だったんですね。
そうなんですよ。まだ東京ボケが治りません(笑)。記事も
あといくつか続く予定です。

>でも、そこよりもっと行きたいところがわたしにはあるのだ。
そうなんですか。記事が楽しみです。

Posted by: オカダ | 2007.02.19 at 05:32 PM

ciao*さん、こんばんは。

こんな素晴らしいライヴを聴くことができて、本当によかったです。
実は、この日の昼間「キャッツ」を見にいくことも考えたんですが、さすがに連チャンはきついだろうからと止めました。また次回の楽しみにとっておきます。

>そういえば、前も「がんばっていきまっしょい」関係でしたか、オカダさんはみんなの前で何か叫んだんでしたよね。
よくおぼえてますね(^_^.)。

>なかなかできることじゃないですが、すごく良かったときって本人に伝えたいですよねー。
そうですよね。せっかくのライヴなんだから、ただ聴くだけじゃなくて、何か相手とコミュニケーションしたいですよね。その意味で、今回ちょうどそういう機会がもててすごくよかったです。

Posted by: オカダ | 2007.02.19 at 05:40 PM

you're actually a just right webmaster. The website loading pace is incredible. It seems that you are doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork. you've done a wonderful job in this topic! blogesaurus.com quest protein bars

Posted by: cheapest place to buy quest bars in australia | 2015.01.24 at 05:39 AM

Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am going through difficulties with your RSS. I don't know why I am unable to join it. Is there anybody else having similar RSS problems? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

Posted by: mujeres hermosas de brasil | 2015.01.28 at 03:43 PM

This piece of writing is really a good one it assists new web visitors, who are wishing in favor of blogging.

Posted by: match.com | 2015.02.11 at 09:22 AM

What's up to all, as I am in fact eager of reading this weblog's post to be updated on a regular basis. It includes nice information.

Posted by: self-inspiration.com | 2015.03.05 at 10:22 PM

Hi! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no data backup. Do you have any methods to stop hackers?

Posted by: how to configure best best comcast do you need a modem for | 2015.04.05 at 10:09 AM

I'm amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that's both equally educative and engaging, and without a doubt, you've hit the nail on the head. The issue is something which not enough men and women are speaking intelligently about. I am very happy I came across this during my hunt for something relating to this.

Posted by: match.com | 2015.04.06 at 09:10 PM

خرید vpn

Posted by: خرید vpn | 2015.04.16 at 06:07 AM

I simply could not keep without saying thanks from your base of my heart, after reading this brilliant website!

Posted by: Fallon | 2015.08.03 at 08:13 AM

I wanted to take some time to state my appreciation in your direction which website that was wonderful! Caring it!

Posted by: delivery in charlotte | 2015.08.11 at 10:49 PM

Beautiful! That you don't come by data such as this simply and I am not so ungrateful! Maintain it-up men!

Posted by: writing competition | 2015.08.14 at 12:06 PM

Whoa! This blog really clicks with me and that I may claim nothing significantly less than I love it!

Posted by: cow evolution cheats | 2015.09.02 at 07:57 AM

I am officially pleased with this particular website and I wished to take some time to thanks from my heart's base!

Posted by: Clement | 2015.09.09 at 01:40 AM

I am basically impressed with this blog and I wanted to take the time to thank you from my heart's underside!

Posted by: Throne Rush hack unlimited | 2015.09.09 at 04:46 AM

Wow! I am really clicked with by this website and I could say nothing less than I enjoy it!

Posted by: graphic design for websites fort lauderdale | 2015.09.15 at 12:19 PM

Breathtaking! You never come by data similar to this quickly and I am not so ungrateful! Preserve it-up people!

Posted by: how to hack cow evolution | 2015.09.16 at 04:53 PM

Breathtaking! You don't come by data like this easily and that I am not so ungrateful! Maintain it up guys!

Posted by: the bar brothers system | 2015.09.18 at 02:41 PM

I love reading websites like this! Causes me to experience a sensation that is comfortable rewarding and in addition educated! Many thanks so much!

Posted by: http://www.youtube.com/watch?v=Td3dhOHwmWo | 2015.09.21 at 12:03 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/84752/13932761

Listed below are links to weblogs that reference マッコイ・タイナー ライヴ・アット・ブルーノート東京:

« 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド、その2 | Main | 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド、その4 »