« 『図書館ねこ デューイ』 | Main | 『シズコさん』 »

2009.01.21

『食堂かたつむり』

小川糸 『食堂かたつむり』 ポプラ社 を読んだ。インド人の恋人にネコババされた主人公が、山間の田舎にある実家に帰り、物置小屋を借りて食堂を開く、というお話。その食堂では、1日1組のお客に限定し、お客の要望に最大限応えるというスタイル。

登場する料理が、地元でとれる山の幸、海の幸をふんだんに使っていて、すごく美味しそうだった。作者の、料理に対する強い愛情と造詣の深さが感じられた。

ストーリーも、料理を通じての母親やペットのブタ、様々なお客さまたちとの交流が描かれていて、しみじみと、また一面せつない気分になった。

この本を読んで、オカダも久しぶりに料理が作ってみたくなり、作ったのがこれ。

Udon01211

ワカメといりこで出汁をとり、冷凍うどんを入れて茹でた。揚げはしょうゆとみりんで煮込んだ。お汁はちょっと辛く、逆に揚げは甘さが足りない感じだった。ご当地風にじゃこてんも入れてみた。食えないことはなかったのでよしとしよう(笑)。

|

« 『図書館ねこ デューイ』 | Main | 『シズコさん』 »

Comments

オカダさん こんばんは。

この本、ずっと読んでみたいと思ってるんですが、ずっと貸し出し中なんで。
おいしそうな料理が出てくる本っていいですよね。村上さんの本もそうだし。

久しぶりのオカダさんの手料理!!!
しかも「食えないことはなかったのでよしとしよう」って相当うけました(* ̄∇ ̄*)

Posted by: ciao* | 2009.01.21 at 10:49 PM

ciao*さん、こんばんは。
この本、人気がありますよね。僕も前から読みたいと思っていて、ようやく借りることができました。

>おいしそうな料理が出てくる本っていいですよね。
そうですよね。読んでて味覚が刺激されますよね。

あはは、うけましたか。簡単そうな料理でも、味付けはなかなか難しいですね。料理は身体にも脳にもいいそうなので、これからもなるべく挑戦しようと思ってます。ほんと、毎日やっている人はえらいですね。

Posted by: オカダ | 2009.01.23 at 06:03 PM

Appreciating the persistence you put into your site and in depth information you present. It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same out of date rehashed material. Great read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.

Posted by: best dating sites | 2014.11.22 at 01:36 AM

My family all the time say that I am killing my time here at web, but I know I am getting knowledge daily by reading such good content. www.blogesaurus.com quest bars

Posted by: Quest Protein bars buy online | 2015.01.21 at 01:35 PM

Thanks for some other informative website. The place else may just I am getting that kind of info written in such a perfect approach? I have a venture that I am just now working on, and I've been at the look out for such information. blogesaurus.com quest protein bars

Posted by: quest bars buy canada | 2015.01.24 at 12:28 PM

I like it when folks get together and share ideas. Great website, continue the good work!

Posted by: free music downloads | 2015.02.12 at 01:36 PM

Hello to all, how is everything, I think every one is getting more from this web site, and your views are nice in support of new viewers.

Posted by: minecraft download | 2015.03.28 at 12:30 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/84752/43810127

Listed below are links to weblogs that reference 『食堂かたつむり』:

« 『図書館ねこ デューイ』 | Main | 『シズコさん』 »