« 『ブーリン家の姉妹』 | Main | 『ガンジー』 »

2009.08.12

『ふつうな私のゆるゆる作家生活』

豪雨、台風、地震と、日本ではこのところ災害が続いている。まさか日食が災害を呼び起こしたわけではないだろうけど。災害に遭われて、命を落とされた方は、本当にお気の毒としか言いようがない。豪雨に流されて一生を終えるなんて、想像したこともなかっただろうなあ。

きのうの東海地方の地震は、震度の割には周期が短かったせいで木造家屋の被害が少なかったそうだ。pokeさんも被害がなかったそうでなにより。うちも家の耐震診断でも受けて対策をしておいた方がいいかも。

さて、益田ミリ 『ふつうな私のゆるゆる作家生活』 文藝春秋 という本が図書館にあり、「作家生活」というのに惹かれて読んでみた。作者は、イラストレーター、漫画家、エッセイスト。この本は、作家である自分の日常のあれこれを4コママンガで描いている。といっても1行を4コマに分けていて1ページに8コマ描いてあるということで、4コマで完結するいわゆる「4コママンガ」とは異なる。

書き下ろしでいろいろな話が書いてあるのだけど、中でも編集者との打ち合わせに関する話は面白かった。初対面の編集者と、喫茶店で作品の打ち合わせをするのだけど、なんかお見合いみたいにドキドキするらしい。実にいろいろなタイプの編集者がいて、中にはこの人とは仕事したくないタイプの人も出てくる。喫茶店では壁際の席が上席だそうで、その人の座る席によって相手が自分をどう見ているかがわかる、等々なかなか興味深かった。作家と編集者の共同作業によって作品が生まれるわけだから、その関係によって作品の出来も当然変わってくるだろうし。

また、作者がイラストレーターを目指し、会社を辞め実家を出て、大阪から上京する下りは、ちょっとほろりとさせられた。そういう決断があったからこそ今の作者があるんだろうなあ。

オカダは明日からお盆休み。今年は土日にかかるので、例年より1日早く休むことにした。のんびりできる人も、書き入れ時で忙しい人も、いいお盆をお過ごし下さい。

|

« 『ブーリン家の姉妹』 | Main | 『ガンジー』 »

Comments

オカダさん、こんばんは。
日食のことなどもうすっかり忘れていました。なるほど災害が続いていますね~人間の叡智も及ばない不思議な力、天の采配に支配されているような・・・。

>pokeさんも被害がなかったそうでなにより。うちも家の耐震診断でも受けて対策をしておいた方がいいかも。
ありがとうございますm(_ _)m 耐震診断、是非受けてください。筋交いは余分に、だそうですよ~

さて、益田ミリさんの『ふつうな私のゆるゆる作家生活』知りませんでした。私は『ゆるゆる』に惹かれました^^
編集者という存在が今ひとつ理解できないので、読んでみるのもいいかも。図書館で探してみようと思います。。

Posted by: Poke | 2009.08.13 at 01:12 AM

Pokeさん、こんばんは。
いつもながら、大自然の力は凄いですね。人間がコントロールするなんて、当分不可能でしょうね。

そうですか、『ゆるゆる』に惹かれましたか。なかなか奥の深い「ゆるゆる」です。
この本、いろいろな点で興味深いものがありますので、一読の価値はあると思います。編集者の役割の、簡単な案内にはなるかもしれません。

Posted by: オカダ | 2009.08.17 at 06:17 PM

Remarkable! Its in fact awesome post, I have got much clear idea regarding from this paragraph.

Posted by: how to configure best arris wireless cable modem for | 2014.08.07 at 01:31 PM

Valuable information. Fortunate me I discovered your website by chance, and I'm shocked why this twist of fate did not happened earlier! I bookmarked it.

Posted by: best dating sites | 2015.01.22 at 09:11 PM

Greate pieces. Keep posting such kind of information on your page. Im really impressed by your blog. Hi there, You've done an excellent job. I will definitely digg it and for my part recommend to my friends. I am confident they will be benefited from this website.

Posted by: http://tiny.cc | 2015.02.10 at 01:12 AM

Amazing! This blog looks just like my old one! It's on a entirely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice of colors!

Posted by: cashnetusa | 2015.02.12 at 11:33 PM

I am truly glad to glance at this web site posts which includes plenty of valuable facts, thanks for providing these kinds of information.

Posted by: free music download programs | 2015.02.16 at 03:10 AM

This paragraph is truly a nice one it helps new internet viewers, who are wishing in favor of blogging.

Posted by: mujeres casadas buscan hombre | 2015.03.05 at 01:04 PM

Hello! I know this is somewhat off-topic but I had to ask. Does managing a well-established blog such as yours require a massive amount work? I'm brand new to writing a blog but I do write in my journal every day. I'd like to start a blog so I can easily share my personal experience and thoughts online. Please let me know if you have any recommendations or tips for brand new aspiring blog owners. Appreciate it!

Posted by: mujeres bonitas | 2015.04.08 at 07:05 PM

The comments to this entry are closed.

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/84752/45907995

Listed below are links to weblogs that reference 『ふつうな私のゆるゆる作家生活』:

« 『ブーリン家の姉妹』 | Main | 『ガンジー』 »